Genieten! - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Gesela Ebbinge - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Bern, Zwitserland van Gesela Ebbinge - WaarBenJij.nu

Genieten!

Door: Gesela

Blijf op de hoogte en volg Gesela

20 Juni 2011 | Zwitserland, Bern

Hallo jij!

De laatste weekjes ben ik alleen maar aan het genieten hier in Zwitserland. Het zijn de laatste weekjes dus ik haal nog even alles uit de kast om alles mee te kunnen maken.

Het pinkster weekend had ik bezoek. Jolien, Ingrid en Florien kwamen met de nacht trein! Vrijdag had ik vrij genomen want ze kwamen om half 9 's morgens al aan in Bern! Na een ontbijt en een beetje opgefrist zijn we de stad in gegaan om die ze te laten zien. Bern is niet groter als Groningen, dus konden we het rustig aan doen! Ze hebben de beren gezien en we zijn de Rozengaarden op gelopen waar de rozen nu allemaal in bloei waren. Hier hebben we gepicknickt! En daarna de alt-stad nog door gelopen, 's avonds gebbq op het balkon. Zaterdag's zouden we gaan wandelen maar doordat we de verkeerde trein hadden genomen liep dit een beetje in de soep! Zo hadden we wel energie bespaart op 's avonds te gaan stappen! We kwamen een Zwitserse belg tegen. Waar we veel lol mee hebben gehad. Hij vond ons maar een raar Nederlands accent hebben!;)
Zondag zijn we naar het zwembad gegaan. In de stad is naast de Aare een groot park met een zwembad. Het Zwembad hadden we al snel gezien en zijn de Aare in gedoken die 16 graden was. Aare is trouwens de rivier die door de stad heen loopt. En het is niet te vergelijke met de grachten van Groningen! Zo schoon is het water! Maandag avond zouden ze weer de trein naar Nederland nemen dus we moesten er nog een leuke laatste dag van maken. We zijn vroeg we gegaan en hebben dit keer de goede trein genomen naar Schwarzburg. Hier hebben we een mooie wandeling gemaakt. Want dit hoort ook bij Zwitserland. Over al vind je borden om te wandelen. Best moe kwamen we weer thuis en heb ik pannenkoeken gebakken en hun de tas gepakt. Ik vond het super leuk dat jullie zijn langs geweest en het was een super weekend!!

Zondag stond de tocht op het programma. Ik en Femke riepen al een tijdje dat we nog een echte berg wandeling wilden gaan maken. Nou die hebben we gemaakt!
Een arts uit het ziekenhuis had ons verteld van de wandeling en ons de informatie gegeven. We gingen eerst met de trein en later met de hoogste bus in Europa omhoog tot 1300 meter. Dit was erg grappig want als we omhoog gingen dan ging de klakson aan, en wat voor een! Om te laten weten dat wij er aan zouden komen. Aan het einde van de rit kwamen we aan op de Griesalp, vanuit hier gingen we naar Kandersteg lopen over de 'bloemetjes alp' en via de Oeschinensee. De wandel borden gaven aan dat het 7,5 uur wandelen was. En het was 10.15 dat we onder weg gingen. We gingen lekker fris van start en liepen ook zo naar de 1800 meter hoogte. Maar TOEN begon het! steil om hoog en zich zag paadjes om maar op hoog te komen. En als je naar beneden keek kwam je steeds hoger. Dit was wel zwaar, onder weg heb ik een paar keer gedacht. Nee, dit gaat niet. Femke vroeg me dan: als het niet gaat gaan we terug! NEE dat zeker niet! Ik ben als zo ver gekomen dus we zullen omhoog gaan ook! Na een tijde ging het ook beter. Positief denken was de sleutel. We gingen zelfs door de sneeuw. Waar we bijna tot onze knieën in kwamen. Het waren ook alleen maar mannen die we tegen kwamen, met van die wandel stokken bij zich. En daar liepen wij, twee nuchter Hollanders! Het werd steeds zwaarder naar de top, de lucht werd er veel ijler en ik kreeg spontaan een bloed neus. Met touwen langs de want kwamen we bij een trap waar we halve wegen pauze moesten nemen. En toen zagen we het... DE TOP!! na 4 uur en op 2778 meter hoogte. Snel naar boven gegaan en van het uitzicht genoten! Erg mooi en een super gevoel! We konden niet te lang pauze houden want er was ook nog een weg naar beneden. En het klinkt misschien gek. Maar naar boven lopen is fijner dan naar beneden. Je knieën en boven benen moeten dan steeds je gewicht tegen houden en dat 3,5 uur lang. Onze benen begonnen te trillen en de laatste paar uur moesten we opletten dat we geen fouten gingen maken om ons niet te bezeren. Voor de Oeschinensee kwamen we nog een touwbrug tegen om naar de andere kant te komen! De Oeschinensee is een meer in de bergen waar al het sneeuw water in wordt op gevangen. Het was allemaal zo bijzonder. We hebben zo genoten van de omgeving, zo mooi. Dat het zo raar is om te geloven dat je normaal in de stad zit en daar zo rond loopt.
Het was nog een uurtje wandelen van de see naar Kandersteg en dit viel ons wel een beetje tegen. De laatste lootjes wegen altijd het Zwaarst! aar we hadden het gehaald! Om 17.40 kwamen we daar aan en hadden we dus 7.5 uur gedaan over de wandeling wat we erg goed vonden van ons zelf. Helemaal moe en kapot konden we met de trein naar huis! Vandaag best veel spierpijn. Maar dat moet je er maar voor over hebben! Het was het allemaal waard!

• 20 Juni 2011 - 18:33

Jolien Bloem:

Super stoer geselaatje!!
    Ben trots op je ;)
    Ben toch blij dat wij een minder belastende tocht hebben gemaakt :D
    XX

• 20 Juni 2011 - 18:52

Ingrid:

IK VOND HET OOK EEN SUPER WEEKEND!!!:D
    Maar die wandeling, super stoer zeg!! Echt suuuuuuper mooi ook!! Stelletje bikkels, met spijkerbroekjes bergbeklimmen door de sneeuw ;) jammer dat wij niet die wandeling hebben gemaakt he :P hihi! Nog ffies he!! Heb je je eindgesprek ook binnenkort?
    Nog heeeeel veel plezier de laatste weekjes!!
    Kusjesssss

• 20 Juni 2011 - 19:02

José:

heeiii geselatjeee

jippiie nog even en je bent weerr thuiss!!!
    echt suppper leuk foto's van het wandelen het moet vast vet mooi zijn geweest en gezellige met femke:P
    nou tot de 20ste of zo haha dat is nog een mand en veell plezier op vakantie met peter

kussje je zussje

• 20 Juni 2011 - 19:30

Annemiek:

Waaaauw! Super man! Nog even genieten van de laatste weekjes! En dan weer lekker terug in het altijd gezellige Groningen!
    Geniet er van meid!

Heel veel liefss!

• 20 Juni 2011 - 19:43

Gesela:

Hee,

Jolien ik heb ook echt aan jou gedacht daar op die berg! Zag het echt niet meer zitten. Zo zwaar. Ik ken je gevoel. Dit doe je niet zo snel weer een keer maar het is een hele vette ervaring!!
    Ingrid, 30ste heb ik afgesproken dat we een soort eindgesprek heb. Maar zonder Age.
    Jaaa nog maar een maandje!! JOSE!! En dan even feesten! In Groningen!!

xxx

• 20 Juni 2011 - 19:43

Gesela:

Hee,

Jaaa nog maar een maandje!! JOSE!! En dan even feesten! In Groningen!!

xxx

• 20 Juni 2011 - 20:06

Myrte:

Woooow respect Gesela! Lijkt me een hele mooie en voldoening gevende ervaring! Weet niet of dat skypen nog gaat lukken? :p Maar geniet er in ieder geval nog even goed van de laatste weken, voor je het weet zit je weer in Groningen! ;)
    Liefs

• 21 Juni 2011 - 07:38

Trijnie:

Hallo Gesela,

Je verslag net gelezen en heb wel respect voor jullie vanwege de wandeltocht. We weten uit ervaring in Oostenrijk wel wat het is om naar beneden te lopen van zo'n berg.
    Dat is inderdaad zwaarder dan naar boven. Ook wel vermoeiend hoor.
    Nou geniet er nog even van,
    gr. Trijnie/Freek

• 21 Juni 2011 - 07:44

Florien:

Hee Geseel!
    Wow dat is nog eens een ander tochtje dat die wandeling van ons! Supergaaf!! Echt cool :D
    Geniet nog van de laatste weekjes en veel succes met de laatste loodjes!!
    xxxx